fredag 6 oktober 2017

Att minska sina fasta kostnader

Mitt första steg på vägen är att ha placerat det kapital jag fick in efter att ha sålt av ett överflödigt fordon. Tillsammans med dryga 50% av inkomsterna senaste två månaderna har jag därför nu närmare 200 tkr i aktier i en depå på Nordnet.

Andra steget på vägen var att se över mina försäkringar. I dagsläget har jag enorma kostnader årligen på just försäkringar. Villaförsäkring, fritidshusförsäkring, bilförsäkring, husvagnsförsäkring, hundförsäkring, olycksfallsförsäkringar på hela familjen, a-kassa m.m.
Jag har till att börja med gått ur mitt fackförbund och betalar nu endast a-kassa. Frågan här om jag ska fortsätta med det eller om jag även ska gå ur a-kassan. Rör sig om 100 kr i månaden så det är inga stora pengar.

Jag har också justerat de försäkringar som är möjliga så att jag inte är överförsäkrad. Nästa steg är att fundera om jag ska ha kvar olycksfallsförsäkringarna. De ger en inte någon bättre sjukvård utan bara plåster på såren genom eventuella pengar om något går galet.

Jag har också börjat jämföra mina elavtal både i villan och fritidshuset, har gjort byte av leverantör i villan och funderar just nu hur jag ska göra i mitt fritidshus.

Jag har sagt upp min fasta telefoni hemma och har istället mobil hemtelefoni från Tele2, kostar 149 kr i månaden med fria samtal och 49 kr i månaden utan fria samtal. Välj det som passar dig bäst. Inga övriga avgifter vilket gör en ganska stor besparing mot tidigare och vi kan behålla hemnumret som används flitigt av barnen.

Jag har också avslutat den lokala papperstidningen och läser den istället på nätet, detta har sparat drygt 150 kr per månad jämfört med tidigare.

Återkommer med kommentarer om hur jag ska göra med övriga fasta kostnader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nystart på bloggen

Nästan ett och ett halvt år efter att jag senast var aktiv på bloggen har jag nu bestämt mig för en nystart. Sedan senaste inlägget har väld...